- Vision -
Een duidelijke visie voorkomt verwarring.
Een duidelijke en goed gecommuniceerde strategie zorgt voor focus.
- Consensus -
Vertrouwen in de verandering is belangrijk. Het voorkomt bewuste of onbewuste tegenwerking.
Duidelijke communicatie, onderbouwing, luisteren en indien nodig ingrijpen.
- Skills -
De benodigde vaardigheden voor de verandering dienen aanwezig te zijn om onrust door gebrek aan zelfvertrouwen te voorkomen. Denk aan inhoudelijke en proces kennis.
- Incentives -
Motiveren en weerstand verminderen. Psychologisch contract, zingeving. Cultuur waarin medewerkers zich gehoord voelen.
- Resources -
Voldoende budget, tijd, opleidingen en instrumenten zijn voorwaarden voor succes.
- Action Plan -
Het actieplan geeft invulling aan de verandering. Wat, hoe, wie, wanneer moeten zo concreet mogelijk in het plan worden verwoord.
- Change Management -
Mensen houden niet van veranderingen. Naast de inhoud van de verandering is daarom het leidinggeven aan het proces en het transparant communiceren bepalend voor het succes.
- Results -
Meet de resultaten voor en na de verandering. Wees duidelijk over de successen maar ook over de mindere resultaten. Stuur op tijd bij.
- Momentum -
Tijdens de verandering is het belangrijk om het momentum vast te houden. Het moet on top of mind blijven. Ook als de volgende veranderingen zich aandienen.
- Operational Excellence -
De veranderende wereld vereist flexibiliteit. Het continu verbeteren en veranderen leidt tot een vitale en rendabele organisatie.